نقش کلیدی GIS و CRM در تحول دیجیتال شرکتهای آب و فاضلاب: 33 راهحل کاربردی |
کد مقاله : 1076-IWWA (R1) |
نویسندگان |
جعفر اعتقادی پور *، قاسم معارف وند شرکت آب و فاضلاب استان قم |
چکیده مقاله |
صنعت آب و فاضلاب در ایران، امروزه با چالشهای جدی مانند کمبود منابع آب، تغییرات اقلیمی و افزایش تقاضا برای خدمات روبرو است. برای مقابله با این چالشها و به طور همزمان افزایش بهرهوری و کیفیت خدمات، تحول دیجیتال در شرکت های آب و فاضلاب امری ضروری است. سیستمهای اطلاعات مکانی (GIS) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به عنوان دو ابزار قدرتمند در تحول دیجیتال، نقشی کلیدی در هوشمندسازی فرایندها دارند. طیف گستردهای از اطلاعات تولیدی در صنعت آب و فاضلاب مکانمند است و GIS با توانایی ذخیره، پردازش و تجزیه و تحلیل دادههای مکانی، امکان برنامهریزی، طراحی، اجرا و نگهداری بهینه شبکههای آب و فاضلاب را فراهم میآورد. از سوی دیگر، CRM با تمرکز بر تعاملات مشتری، به بهبود کیفیت خدمات و افزایش رضایتمندی مشتریان کمک شایانی میکند و در حالت ایدهآل میتواند به یک سیستم پشتیبان تصمیمگیری در سازمان تبدیل شده و سازمان را به طور هوشمندانهای یاری نماید. این مقاله، ضمن تاکید بر ضرورت تحول دیجیتال در شرکتهای آب و فاضلاب، به بررسی وضعیت استقرار سیستم اطلاعات مکانی و نظام مدیریت ارتباط با مشتری در شرکتهای آب و فاضلاب کشور پرداخته و 33 راهحل کاربردی از GIS در شرکتهای آب و فاضلاب، در پنج محور مدیریت شبکه، طراحی و آنالیز، فعالیتهای میدانی، داشبوردهای عملیاتی و مدیریت ارتباط با مشتری ارایه کرده است. |
کلیدواژه ها |
تحول دیجیتال، کاربردهای GIS، شرکت آب و فاضلاب، مدیریت ارتباط با مشتری |
وضعیت: پذیرفته شده |